LOADING

Type to search

Dagens spekulation – Vad händer om jättarna tar över världen?

Share

Jag har skrivit om det flera gånger tidigare och jag kommer att skriva om det flera gånger framöver. Jag tror fortsatt starkt på att jättar som t.ex. Alphabet (Google), Facebook, Alibaba, Apple, Microsoft och Amazon kommer ta över världen.

De sitter på mer information om alla människor än vad vi vet om oss själva. Informationen kan de sälja till partners eller använda tillsammans med sina gigantiska plattformar (Facebook, Google, Youtube, Instagram, m.fl) för att kunna rulla ut i princip vilken tjänst/produkt dem vill. Dessutom kan de ha i princip 100% träffsäkerhet med nya lanseringar då de ger dig nya produkter och tjänster som du inte ens förstod att du behövde/vill ha.

Givetvis finns det en ”andra ände” i hela försäljningskedjan. Jag tror att fler och fler småbolag kommer att dö ut framåt när jättarna automatiserar sina konkurrerande affärsideer och kan således pressa priser eller erbjuda bättre/smidigare tjänster. Alternativt förvärvar de stora jättarna flera av de små och väver in bolagen i sin automatisering.

Men samtidigt tror jag att det kommer poppa upp fortsatt många riktigt små bolag (Läs 2-50 miljoner i omsättning).  Framförallt tror jag hårt på influencers (jag vet, ett jävla tjöt om influencers från mig). Dessa, framförallt unga kvinnor, kommer kunna stå sig mot de opersonliga jättarna, då dem är nutidens superstars för sina följare.

Många har redan flera miljoner följare och helt ”vanliga” tjejer i 18-årsåldern har hundra tusentals följare/fans som ser upp till dem, vill bära samma kläder, åka till samma resemål, äta samma kost och inreda precis som sina förebilder. Praktexempel på ett bolag som arbetar stenhårt med influencers är Daniel Wellington. Bolaget har sociala medier som kärnverksamhet när det kommer till marknadsföring. Stycket nedanför är hämtat från VA.se:

“Den viktigaste förklaringen till Daniel Wellingtons snabba resa mot en miljardförsäljning handlar om marknadsföringsstrategier som i de sociala mediernas tidevarv får en extrem utväxling. Sociala medier har tagits på ett enormt stort allvar inom Daniel Wellington. Det är inte bara ytterligare en kanal. Det är själva kärnverksamheten.

Daniel Wellington finns där kunderna finns och har konton på alla större sociala medier. I mars firade bolaget 2 miljoner följare på Instagram – som är den viktigaste kanalen. Som en jämförelse har konkurrenterna Swatch något över 500 000 följare på Instagram medan MVMT Watches och Fossil båda har strax under 500 000. Rolex, det över hundra år gamla märket som för många är sinnebilden av en klocka, har 850 000 följare.

Här ligger också en viktig förklaring till den höga vinstmarginalen. Man behöver inte lägga särskilt mycket pengar för att nå kunderna. Med hjälp av en smart marknadsföringsmodell får man till och med kunderna att själva göra reklam för produkten.”

Hur kan man då få exponering mot denna snabbt växande marknadsandel? Antingen väljer man en av världens största webshopsleverantörer för små och medelstora bolag; Shopify (Läs mer om Shopify hos Avanza!). Jag har testat Textalk, WooCommerce, Wix m.m. och jag tycker Shopify är överlägset bästa leverantören av en “komplett” e-handelslösning.  De erbjuder även en appstore för tredjepartsutvecklare (likt Apple). Här kan man lätt addera funktioner till sin webshop med ett par knapptryck och den eventuella kostnaden för appen dras automatiskt av Shopify varje månad. Ingen kodning krävs (även om det alltid är en fördel att ha lite kunskap) och ”vem som helst” kan bygga en snygg butik med många bra funktioner. Shopify kan vara en bra investering för den som tror på influencers som startar egna varumärken (smycken, kläder, parfymer m.m). Exempel på influencers som startat egna varumärken här i Sverige; Isabella Löwengrip – LCC, Kenza – Ivyrevel och Linda Hallberg – LH Cosmetics. Nu har jag ingen aning om vilka leverantörer de använder för sina webbutiker, men jag tror hårt på att fler och fler kommer att starta egna webbutiker.

Ett utländskt/internationellt exempel kan t.ex. vara @popstantot och @mathildtantot som verkar vara systrar. Om jag har förstått det rätt så driver tjejerna sitt egna Bikini-märke under Khassani swimwear. Tjejerna har tillsammans ca 830 000 följare på sina två instagramsidor. De postar snygga bilder på sig själva när det poserar i sina bikinis på läckra stränder m.m.
Vackra tjejer, läckra bilder och snygga bikinis som postas inför 830 000 fans varje dag. Känns som ett säljande koncept enligt mig.
Ja, just detta exemplet är kanske inte det starkaste då säkert en stor del av följarna är av andra könet och vill bara se snygga tjejer i bikini.

Ett annat bett (OBS, hög risk!) är ett bolag jag har nämnt tidigare som heter Tourn International. Tourn erbjuder nätverket och plattformen mellan företag och influencers. Alltså en sorts portal som länkar ihop företagen som vill annonsera med passande influencers. Det här tror jag mycket på själv men givetvis kommer konkurrensen här växa enormt samtidigt som att marknaden växer. Kan Tourn fortsätta att ro åt sig/behålla stora influencers om t.ex. Instagram (ägs av Facebook) rullar ut ett eget annonsnätverk för influencers? Hög risk men även hög potential om man lyckas ta en del av kakan. Jag är fortsatt lång och ser med spänning fram emot rapporten den 23 oktober.

Läs gärna mer om bolagen: Länk till Shopify och Länk till Tourn International!
Återkoppla sedan med feedback om era tankar runt mina spekulationer och bolagstankar!

Ha en go söndag,
VKI

Disclaimer: Jag äger aktier i Tourn International, Shopify, Alphabet, Apple och Microsoft.
Inlägget innehåller samarbetslänkar till Avanza.

Tags::
Västkustinvesteraren

Västkustinvesteraren är en av Sveriges största finans- och investeringsbloggar och ingår i det finansrelaterade nätverket http://www.finanso.se . Bloggen startades 2016 och har besökts av investeringsintresserade människor över 1.000.000 gånger. Västkustinvesteraren driver tre mindre aktiebolag där vinsterna från dessa investeras på börsen. Givetvis kan du läsa allt om dessa investeringar här på bloggen. Missa aldrig något genom att följa honom på sociala medier och genom att prenumerera på mailutskicket! Disclaimer: Bloggen finansieras genom samarbetslänkar till tjänster som Västkustinvesteraren själv använder och rekommenderar. Du som läsare påverkas ingenting av dessa länkar.

    1

You Might also Like

1 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *