Facebook aktieanalys – Hur utnyttjar man 2 miljarder användare?

Artikeln innehåller samarbetslänkar

Anton Gustafsson
Anton Gustafsson

Skribent & grundare av Västkustinvesteraren.se

 

Läs mer om Facebooks aktie hos Avanza!

Facebook aktieanalys
Facebook är världens största bolag när det kommer till plattformar för sociala medier. Jag fortsätter temat gällande hur de stora tech-jättarna kommer att utöka sin makt framöver. Under det senaste året har en specifik bild (se grafiken nedanför) cirkulerat i finans-twitter och andra finansrelaterade siter. Techbolagen med sin skalbarhet, användarbas och “kompetens inom sina områden” växer otroligt mycket och snabbt.

Jag har i dagens inlägg försökt pussla ihop viktiga delar och grafer av information för att både jag själv och ni läsare ska kunna få en överblick över både potentialen och risken att vara aktieägare i Facebook. Jag har utgått mycket från Facebooks “Revenue slides” som finns under deras IR-sida.

facebook aktieanalys

Målet med detta inlägg är att få skrivit ner tankar, spekulationer och fakta för att sedan lätt kunna nå ut till både er läsare och mig själv för feedback. Den traditionella Facebook-feeden må vara påväg att dö, men vad finns det för åtgärder eller andra nyheter bolaget kan utnyttja? Följande sju frågor kommer att få stå som grund till min Facebook aktieanalys idag:

  1. Vad gör bolaget?
  2. Vilka är bolagets kunder?
  3. Har bolaget en bra finansiell historik?
  4. Växer marknaden som bolaget adresserar?
  5. Har bolaget någon moat/vallgrav?
  6. Vilka är bolaget största risker?
  7. Har bolaget goda framtidsförutsättningar?

1. Vad gör bolaget? – Facebook aktieanalys

Jag tror inte någon av er tusentals läsare varje månad som inte vet vad Facebook är för något. Men för att försöka sammanfatta bolaget så är Facebook världens största sociala nätverkstjänst. Det sociala mediet Facebook.com grundades 2004 och ägs idag av Facebook Inc. Analysen jag skriver handlar i första hand om just det börsnoterade ägandebolaget Facebook Inc. Om ni snabbt backar tillbaka till grafen här ovanför så ser vi att Facebook lyckades ta sig till en 5:e plats på listan över “börsnoterade bolag med högst marknadsvärde” 2016, alltså endast 12 år efter grundandet!

Instagram och andra tjänster
Idag gör Facebook så mycket mer än bara driver Facebook.com. De har givetvis kunnat rulla ut mängder av nya tjänster och dessutom kunnat förvärva andra bolag som passar in i koncernen. 2012 köpte man t.ex. Instagram för ca 1 miljard dollar. Vid köpet hade Instagram i princip inga intäkter via någon form av annonsförsäljning men värderades ändå så “otroligt högt” tack vare sin trogna återkommande användarbas och givetvis tack vare sitt brand. Facebook såg möjligheterna för synergier mellan annonsverktygen på siterna och har idag 800 miljoner användare varje månad när det kommer till Instagram.

Instagram hade ca 50 miljoner registrerade användare när bolaget blev förvärvat av Facebook. Idag är Instagram värderat till i runda slängor 40-60 miljarder dollar beroende på vem du väljer att lyssna på. Osannolika summor, men vilken investering av Facebook!

Nedanför ser ni Facebooks fyra stora appar/sociala nätverk och dess stora användarbas:
facebook aktieanalys

Ytterligare förvärv görs av Facebook
Sedan 2007 har Facebook köpt över 60st bolag, jag tänker inte lista alla här, istället rekommenderar jag er att läsa om detta på infogrades.com. Via den här länken så kommer ni direkt till Facebooks sida. Snygg grafik visar precis vilka, när och hur mycket transaktionen gick på, observera att siten visare bara förvärv fram till september 2016. Från 2007-2016 så har Facebook köpt bolag, tjänster och appar för mer än 23 miljarder dollar!

Facebook har under åren förvärvat både större och mindre bolag som använts för att implementera deras spetskompetens till Facebook.com. Jag är övertygad om att förvärven kommer fortsätta i hög takt och skulle något nytt socialt media-bolag slå igenom så kommer Facebook försöka att förvärva dessa också, precis som de gjorde med Instagram och försökte göra med Snapchat.


2. Vilka är bolagets kunder? – Facebook aktieanalys

Facebook adresserar stora delar av världen. Eller rättare sagt, Facebook adresserar alla som har en smartphone eller en dator. Nu är det visserligen inte alla användare som är kunder i sig utan intäkterna kommer främst från företag som annonserar (se fördelningen av intäkter i grafiken längre ner).

Men eftersom varje ny användare av Facebook innebär nya annonseringsmöjligheter så ser jag användarna som Facebooks kunder. Åtminstone så är ett av de viktigaste nyckeltalen tillväxten i antalet aktiva användare varje dag/månad. Facebooks styrka är användarbasen och att “alla finns på Facebook”. Det är det som gör det möjligt för bolaget att driva chatt-, evenemang- och marknadsplatstjänster.

Facebook daily active users
Facebook aktieanalys – Antalet dagliga användare av Facebook

Precis som hos många siter som lever på annonsintäkter så gäller det att få användare att återkomma och genomföra så många sidbyten/sidvisningar som möjligt. Det innebär ökade antalet visningar av annonser och ökade intäkter. Därför är grafen ovanför en viktig grund att stå på. USA & Canada och Europa växer fortfarande, men betydligt långsammare än Asien och resten av världen.

Tittar man istället på antalet aktiva användare varje månad, det segment som jag själv återfinns i, så ligger totalen på strax över 2 MILJARDER människor. Tänk att ha makt över den databasen och alla information som kan utnyttjas för att avläsa vad människor vill ha här näst.


3. Har bolaget en bra finansiell historik? – Facebook aktieanalys

Facebook är fortfarande ett ungt bolag som inte kan visa särskilt lång historik av siffror. Jag har tagit hjälp av Börsdata.se (rekommenderas) för att titta på den finansiella historiken:

facebook omsättningstillväxt facebook vinsttillväxt

Som vi ser ovanför så ökar både vinst och omsättning fint varje år och trots den korta historiken av intäkter så känns den finansiella biten trygg. Jag tänker inte ens ge mig in i att försöka räkna på eventuella tillväxttal hit och dit, men nedanför visas genomsnittlig intäkt per användare, även det ett bra mått att hålla koll på. Min spekulation är att Facebook ska kunna öka denna siffra samtidigt som man fortsätter att locka till sig nya användare. Lyckas bolaget med det så kommer resultatet att bli fantastiskt.

facebook aktieanalys intäkt per användare
Facebook aktieanalys – intäkt per användare

4. Växer marknaden som bolaget adresserar? – Facebook aktieanalys

Återigen så är det bolagen som annonserar som är den konkreta kunden för Facebook, men det är användarna som ligger till grund för annonseringsdelen. Världen består idag av cirka 7,3 miljarder människor och FN beräknar att antalet kommer öka till 8,5 miljarder människor 2030 och 9,7 miljarder år 2050. Den totala adresserbara marknaden växer. Dock behöver man ta i beaktning att den största ökningen sker i de minst utvecklade länderna = många människor äger inte en iPhone. Enligt en artikel från The Verge så har 1,6 miljarder människor ingen uppkoppling där de bor.

Även om tillväxten i antal användare skulle sakta in ordentligt så tror jag att Facebook kommer att utöka sitt utbud av tjänster och därmed diversifiera bolagets intäkter. Givetvis är en av de viktigaste punkterna att få människor att fortsätta vilja besöka Facebooks tjänster dag in och dag ut. Att välja Messenger som ett självklart val när man ska chatta med vänner eller att öppna instagram spontant när man har några minuter över för att skrolla lite i feeden av vackra bilder.

Det är svårt att sätta fingret på en siffra som visar på att Facebooks adresserbara marknad växer, men det känns näst intill självklart att de kommer rulla ut nya tjänster eller förvärva bolag som sedan kan integreras med verksamheten. “Under en natt” så kan de finnas de på en helt ny marknad med sin kunddatabas på över 2 miljarder användare. Facebook har en skrämmande makt.


5. Har Facebook någon moat/vallgrav? – Facebook aktieanalys

Jag skulle vilja påstå att bästa uttrycket för att visa på Facebooks moat är “Alla finns på Facebook”. Det kommer definitivt att komma nya sociala medier som trendar, likt Snapchat, men dessa kommer inte kunna bedriva samma breda verksamhet som Facebook. Varför ska någon starta ett evenemang när inte alla finns att bjuda in? Eller varför skulle jag föredra att lägga ut mina saker till försäljning på en marknadsplats som endast har en bråkdel av antalet potentiella köpare som man får via Facebook? Listan går att göra lång, men det viktiga är att “alla finns på Facebook, därför bör jag också finnas där”.

Även om konkurrerande sociala plattformar tar en liten marknadsandel så kommer de endast kunna erbjuda nischad marknadsföring jämfört med Facebook. Det gäller speciellt om Facebook skulle utveckla utbudet av produkter och tjänster.

Ett exempel på hur de kan konkurrera med sina konkurrenter är hur de hanterar Snapchats trendiga My Story. Mark Zuckerberg och Facebook försökte köpa Snapchat för 3 miljarder dollar 2013 enligt The Wall Street Journal men fick nobben. Istället valde man att lansera Instagram Stories 2016, en direkt konkurrerande tjänst till Snapchats “My Story”. Techcrunch gjorde en sammanställning i augusti 2017 när Instagram Stories firade ett år och tjänsten krossar Snapchat i användarantal och mycket annan statistik. Givetvis mycket tack vare sin stora bas av användare sedan tidigare.

Facebook och Instagram såg att funktionen “skicka bilder/videos som försvinner efter ett par sekunder” trendade och kunde då rulla ut en liknande (eller egentligen kopia) variant av Snapchat. Idag, strax över ett år efter lanseringen av Instagram Stories har tjänsten 250 miljoner användare varje dag (!). Snapchat ligger samtidigt på 166 miljoner användare och tillväxten för nya användare per kvartal hos Snapchat har minskat från 17,5% till 5%. Facebook och Instagam har en otrolig makt med sin användarbas.

“Facebook has incredible power and influence over all news brands now,” a developer from a major global media company tells me at F8. “Most of our growth over the last two years has been driven by Facebook and Google.” – The Guardian


6. Vilka är Facebooks största risker?

EU-direktivet GDPR
Till våren 2018 träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft och det finns stor chans att den stökar till det ordentligt för Facebook och Google. För att försöka förklara det enkelt så behöver alla siter fråga om lov innan de samlar in några uppgifter om besökaren. Det ser även ut som att användaren måste bli tillfrågad vid varje specifikt tillfälle istället för att läsa igenom villkor och godkänna en gång.

“Cookies är ett typexempel där många sajter idag informerar om att de använder cookies. Som användare har du i princip bara valet att säga ja, eller låta bli att besöka sajten. Med nya GDPR kommer du kunna säga ja eller nej till att bli spårad med cookies, något som givetvis kommer att påverka din upplevelse av sajten.” – Hämtat från Dagensanalys.se

Följer bolagen inte reglerna så kan de bli dryga böter och som vi vet så har EU-kommisionen inte varit snåla när de har delat ut böter till tech-jättar så som Alphabet, Microsoft och Apple. Det här är absolut ett av de större hoten som jag ser under en tid framöver och kommer försöka följa utvecklingen kring GDPR noggrant.

Fake news
Det har varit omdiskuterat under en längre tid och Facebook brottas mot problem där Fake News ibland kan få en kraftig spridning via sociala medier. Bland annat så anklagas Donald Trump att ha utnyttjat Facebook och Twitter för att sprida negativ (och ibland fake) kritik mot Hillary Clinton. Ett exempel var att de publicerade Hillarys uttalande om afroamerikaner från 1996 där hon använde order “superrovdjur” och riktade Facebook annonser mot just afroamerikaner. Likadant jobbade de med annan fakta/rykten och spred det till andra grupper för att maximera effekten. Avgjorde sociala medier förra årets presidentval? En del vill tro det och President Trumps sociala medier-kampanj kom att kallas Project Alamo. Jag ska inte gå in på detalj om det här, men rekommenderar följande länk till en artikel skriven av Martin Schori på Aftonbladet om du vill läsa mer om det

Facebook förbjuds i hela länder
Den politiska frågan spelar in i allra högsta grad och Facebook har till och med förbjudits av regeringar i följande länder: Nordkorea, Iran, Kina, Kuba, Bangladesh, Egypten, Syrien, Mauritius, Pakistan och Vietnam. Givetvis är det det känsligt för bolaget, speciellt när det gäller ett land som Kina där det bort 1,4 miljarder (!) människor.

Trender
Att använda Facebook kan ses som en sorts trend. Precis som att Instagram och Snapchat är det som gäller nu så kan det helt enkelt vara något helt nytt om ett par år. Ur mitt perspektiv så gäller det dock att Facebook fortsätter utvecklas och försöker lyssna efter vad vi användare vill ha.
Givetvis kan de förvärva framtida trender likt Instagram men plattformen Facebook behöver följa med i utvecklingen. Plattformen har redan börjat tappa(!) unga människor som istället rör sig mot Instagram, Youtube och Snapchat. I grafen nedanför kan ni se att i alla andra åldrar ökar användandet men just 12-15 år minskar.

facebook aktieanalys antal användare ålder
Facebook aktieanalys – antal användare ålder (Sverige)
facebook aktieanalys använder facebook
Facebook aktieanalys – Vad gör vi på Facebook? (Sverige)

7. Har Facebook goda framtidsutsättningar?

Definitivt. En investering i Facebook är en spekulation om att bolaget fortsätter att utvecklas i framtiden. Jag har skrivit det flera gånger tidigare men jag vill fortsätta trycka på punkten; Facebook kommer att fortsätta “ta över världen”. Nedanför tänker jag lista ett par affärsområden som Facebook skulle kunna erbjuda oss användare inom en snar framtid. Ha i åtanke att vissa av dessa tjänster potentiellt skulle kunna integreras med över 2 MILJARDER människor:

  • Real-time marketing
    Låt säga att du är ute på stan och är hungrig. Facebook kan då med hjälp av automatiskt liveuppdaterade geo-taggar tipsa dig om vänner som just nu befinner sig i närheten. Tjänsten hjälper dig att kontakta vännerna för en lunchträff och sedan visas även restauranger i närheten  som du tidigare har visat intresse för. Givetvis betalar restaurangerna för att bli annonserade för er.
    Litet exempel som kan implementeras på skrämmande många områden.
    • Bankverksamhet
      2014 gick det rykten om att Facebook skulle starta bankverksamhet. Jag vet inte vad som hände, men potentialen känns som vanligt mycket stor om de kan använda sin kunddatabas.
    • Fortsatt utveckling av targeted ads
      Facebook ligger defintivt i framkant när det kommer till targeted ads där du som annonsör kan välja exakt ålder, kön, intressen, geografisk plats och mycket mer när du ska rikta dina annonser mot rätt målgrupp. Hur effektiva kan annonsverkygen bli? Vad finns runt hörnet i utvecklingen?
    • Internet.org
      Facebook lanserade 2013 www.internet.org, ett försök att skapa ett community för att kunna sprida chansen till ej utvecklade länder att kunna “koppla upp sig”. Är detta ett av sätten som kommer ta Facebook till en ännu större marknad?
    • Aquila
      Ytterligare ett projekt Facebook jobbar med för att kunna sprida internet över världen. Aquila är namnet på Facebooks automatiska flygplan/drönare som ska kunna sprida internetuppkoppling från 20 000m höjd. Google jobbar på en konkurrerande variant som de kallar Project Titan, men tillsammans så arbetar bolagen för att få igenom lagar och regler för att drönarna ska på användas.
      Lyckas projektet så innebär det fler uppkopplade människor på jorden = förmodligen fler användare av Facebook. Målet är drönarna ska kunna flyga i 90 dagar tack vare solceller. Utöver att använda drönarna till fattiga städer och byar så kan de även användas vid “disaster zones”. T.ex. vid en naturkatastrof eller liknande. Se video nedanför:

  • Messenger Ads
    Tidigare i år genomförde man en lyckad testperiod i Australien och Thailand när det gäller annonser i Messenger. Facebook berättade att de startade mjukt med att rulla ut annonserna för en liten procentuell del av användarna nu under sommaren men kommer att öka dessa allt eftersom. Det innebär att de kommer nå 1,3 miljarder månatliga användare så fort de väljer att köra 100%.
    Annonserna kommer inte att visas inuti konversationerna utan mellan olika rader i inboxen. Givetvis kommer annonseringen att vara targeted för att maximera användningen för bolagen som annonserar via Messenger.
  • AI, AR och VR
    Facebook säger själva att deras satsning på AR är mycket stor.  Många pekar på att dessa delar är framtiden för många produkter och tjänster. Givetvis arbetar Facebook hårt på dessa områden. Jag har svårt att ens kunna föreställa mig hur stort det kommer att kunna bli.
    Facebook fortsätter även att utveckla sin produkt React VR som hjälper bolag att bygga appar med VR-teknik. Tanken är att du ska kunna erbjuda en app från ditt företag där du kan t.ex. visa 360 graders panorama tillsammans med 2D som text och bilder. Något för mäklarfirmor?
    Ett exempel på en eventuell AR-tjänst med annonsförsäljning kan vara om du är ute på stan och tar upp din smartphone. Du startar Facebook AR (din kamera) och sveper med skärmen runtomkring dig. Filmar du mot en restaurangs skyltfönster så kan t.ex. restaurangen ha köpt annonsutrymme så på rutan hänger ett papper med betyg från t.ex. Trustpilot.
  • Workplace by Facebook
    Tjänsten har funnits ett tag nu och tanken är att Facebook vill ta sig in på arbetsplatser. Tjänsten kostar 3 dollar per månad och användare, alltså en potential intäktskälla som kan bli riktigt stor. Enkelt förklarat så får hela ditt företag/organisation ett nätverk där man kan dela information, tjänster och mycket annat. Det går att koppla upp sig mot andra företag, sända live till vissa specifika i organisationen och du kan framförallt samla allt på en plats.
  • Instant articles
    Facebook har utvecklats i stora drag; Dela personlig information > Dela dagliga bilder (mestadels via Instagram) till att nu dela “content”. Just nu är Facebook-feeden full av content med länkar till nyhetsartiklar, videos och annat liknande material. Facebook har nu utvecklat “Instant articles”: Nyhetsartiklar och liknande har börjat presenteras som hela artiklar inuti Facebook. Det betyder att vi inte behöver lämna plattformen för att läsa artiklar.
  • Fler vardagstjänster integrerade 
    Snart behöver du inte lämna Facebook överhuvudtaget. Du kan boka taxi, se livestreaming, ringa, betala och läsa nyheter inuti appen/apparna.
  • Watch – konkurrera mot Netflix, HBO och Amazon Prime
    Facebook har uttalat sig om att de ska ge sig in i jakten efter en bit av kakan när det kommer till streaming. The Verge skriver att Facebook är villiga att spendera 1 miljard dollar 2018 för att skapa nytt Original content likt Netflix. Jämför man det men konkurrenterna så lägger Netflix 6 miljarder dollar och Amazon 4,5 miljarder dollar på original content under 2017 enligt The Verge. I artikeln berättar tidningen även att Facebook har köpt rättigheter till att livesända en Major League Baseball match i månaden och andra spännande samarbeten. Watch kan bli säkert bli något, men det är två mycket hårda konkurrenter de har att besegra. Dessutom finns Youtube som en “liten” joker.
  • Utveckling av betalsystem
    Idag kan betalningar göras till varandra genom Messenger-appen. Men kan detta utvecklas och bli ett betalsystem världen över?
  • Affiliatetjänstesidor – Resa, hyra, bo och mycket annat
    Tänk att du ändå sitter på Facebook, ser någon semesterbild från en bekant och vill drömma dig bort. Klicka då enkelt in på Resesite-taben och bläddra mellan olika resor direkt på Facebook-siten. Vill de sedan köpa en tjänst eller vara så vidarebefordras du till den riktiga resesiten och Facebook erhåller provision. Alltså i princip som Expedia, Hotels och Booking. Klarar Facebook att göra det lika bra som dessa siter så har de återigen en kunddatabas på 2 miljarder människor att rulla ut konceptet till.
  • Försäkringsbolag
    Precis som med banken så hade det här kunnat finnas stor potential.

Givetvis är dessa punkter bara lite av skrapet på ytan av alla möjligheter Facebook har att utveckla framöver. Med den databasen, det kassaflödet och den makt Facebook besitter så känns det som att det krävs nya lagar för att stoppa bolaget mot att bli ännu större och mäktigare. Kanske är det just det som även kan få bolaget “på fall”. Jag är mycket positiv till bolaget och ångrar att jag har suttit ett år vid sidan om och tänkt att “jag tittar närmare och tar eventuellt en position vid nästa dipp”. Kursen och bolaget har fortsatt att prestera och nu får jag istället betala runt 172 dollar per aktie.


Disclaimer Facebook aktieanalys

Min Facebook aktieanalys är publicerad 22 oktober 2017 och ska inte ses som någon form av finansiell rekommendation. Jag är mycket positiv till bolagets möjligheter framöver men det gäller samtidigt att inte blunda för riskerna som har potential att skaka till det ordentligt.
Jag har köpt mina första aktier och har planer på att öka innehavet den närmsta tiden. Alltid kul med diskussion och jag hoppas att ni kan komma med både positiv och negativ feedback här nedanför i kommentarerna!

 

Läs mer om Facebooks aktie hos Avanza!

Gillar du det du läser?

…genom att dela artikeln visar du mig uppskattning!

Dela på facebook
Dela artikeln på Facebook
Dela på twitter
Dela artikeln på Twitter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Anton Gustafsson
Anton Gustafsson

Västkustinvesteraren heter egentligen Anton Gustafsson men har sedan bloggens start 2015 bloggat och twittrat genom aliaset Västkustinvesteraren. Anton har arbetat som egenföretagare i över 10 år och har bra kompetens inom företagsekonomi och investeringar. Han har även ett brinnande intresse för privatekonomi och finans i övrigt. Du kan läsa mer om Anton Gustafsson på Consilium Onlines hemsida.

Västkustinvesteraren-logga

Vilka är Consilium Online AB?
Consilium Online AB driver ett nätverk av sajter med målsättning att kunna hjälpa människor till en bättre privatekonomi och lära sig att investera pengar. Nätverket består av flera nischade hemsidor om t.ex. indexfonder, investmentbolag och preferensaktier.

Bolagsnamn: Consilium Online AB
Organisationsnummer: 556014-6725
Hemsida: www.consiliumonline.se
Mailadress: hello@consiliumonline.se