LOADING

Type to search

Jag söker feedback på min affärsidé!

Share

Jag söker feedback på en av mina affärsidéer som jag är sugen på att testa som komplement i mitt Aktiebolag. Hjälp mig gärna med idéer, funderingar eller åsikter så jag kan utveckla detta vidare.

Kort beskrivning av affärsidé

Jag är anställd, och snart även delägare i företaget som jag arbetar 100% för. Här får jag min månadslön och mina arbetsuppgifter är mycket spridda. Jag sköter all IT (webshop, mailutskick, design av produkter och katalog m.m.), en del lager och jag är även ansvarig för uppskattningsvis 250 st kunder (butiker).
Vi brukar besöka våra butiker för “säljmöten” cirka 2-5 gånger per år och därav har jag byggt upp en mycket bra relation med mina kunder. I dagsläget säljer vi endast fysiska produkter som butikerna sedan säljer till sina kunder. Jag skulle vilja bredda det med att skapa och underhålla kundernas hemsidor.

Nu tänker ni säkert direkt att “det finns otroligt många IT-bolag som bygger hemsidor snabbare och bättre”. Det gör det givetvis. Vad talar för att butikerna skulle välja mig som hemside-leverantör? Extremt mycket mer ekonomiskt och dessutom mycket mer personlig kontakt och service!
Det ska tilläggas att butikerna och dess ägare generellt sett är äldre damer och mycket ointresserade av sina hemsidor (det syns, de flesta är smala klassiska hemsidor “från 2005”). De förstår bara att det behövs någon form av informationsvägg för att visa öppettider, adress m.m.

För att få ner uppstartspriset så tänker jag mig att jag har med mig en katalog av låt säga 10st olika exempel/teman som butikerna kan välja mellan. De behöver inga avancerade grejer utan mest rak information i form av text och bilder. Alla olika hemsidor ska finnas online som demon för kunderna att testa. Kunderna får välja titel på ett förutbestämt antal sidor och skriver själva informationstexten som ska finnas med på varje sida. Det betyder att det är lätt för mig att registrera domän (om den inte redan finns), sätta upp hemsidan och föra in text och bilder.

Hur kommer jag att tjäna pengar?

Här är ingenting spikat, men här är lite tankar om hur ett upplägg kan se ut:

  • Fast uppstartsavgift: 1995 kr ex moms
    Registrering av domän, uppstart av hemsida, implementering av bilder och text ingår. Även mailadresser. Startsida + 5 undersidor.
  • Månadskostnad: 79 kr ex moms
    Faktureras på årsbasis ( 948,00 kr ex moms). Webbhotell och eventuellt mailadresser ingår i denna kostnad.
  • Ändring av hemsida: 395 kr ex moms
    Detta pris är det jag är mest osäker på. Ska man fakturera fast kostnad per ändringstillfälle eller per arbetad timme? Oklart än så länge…
  • Extra tillval: justerat efter svårighetsgrad/tid att bygga
    Detta kan vara widgets som Facebook och Instagram-kopplingar, Google Analytics, bloggfunktion m.m.

Exempel på andra bolag som erbjuder enkla webdesigntjänster:

  • Netside media
    “Vanlig” hemsida (för små företag)
    Startsida och 5-10 undersidor.
    Ca 6.000-12.000 kr (+moms)
  • Grafix Studio
    En enkel hemsida
    Möjligtvis ett publiceringsverktyg
    Stor sannolikhet att hemsidan är framtagen från en mall på mindre än en timme
    4-5 undersidor
    5000-8000 kr+ moms
  • Webbkreativ
    Design av hemsida, framtagen och anpassad efter din verksamhet
    Upp till 4 undersidor
    Hjälp med att skapa e-postadresser
    Val av domänadress/webhotell
    Länk till facebook
    Kontaktformulär
    Pris: fr 7 900 exkl. moms

Nu har jag endast handplockat ett par exempel som jag enkelt fick fram via googling, men som ni ser så är min affärsplan att ligga cirka 50-80% billigare än andra webbyråer. Mitt mål är att bygga upp så många kunder som möjligt för att få en fin inkomst av abonnemangsavgifter som sedan rullar på.

Räkne-exempel

Låt säga att jag under 2017 lyckas sälja in till ett par butiker och låt oss säga att de inte gör några förändringar eller tillval. Alltså räknar vi lågt när det kommer till intäkt per kund.

  • 10 st kunder 
    Inkomst för uppstartsavgifter: 1995 kr * 10 = 19 950,00 kr
    Inkomst från månadsavgifter: 79kr * 12 * 10 = 9 480,00 kr
  • 50 st kunder
    Inkomst för uppstartsavgifter: 1995 kr * 50 = 99 750,00 kr
    Inkomst från månadsavgifter: 79kr * 12 * 50 = 47 400,00 kr
    Totalt
  • 100 st kunder
    Inkomst för uppstartsavgifter: 1995 kr * 100 = 199 500,00 kr
    Inkomst från månadsavgifter: 79kr * 12 * 100 = 94 800,00 kr

Ja, som ni ser så är det inget man blir miljonär på under en natt, men att få årlig inkomster i form av abonnemang på 50 000 – 100 000 kr ex moms är inte helt fel…
Vad har jag för utgifter? Ett “Företag plus” konto hos Loopia ligger på 250kr/mån (3000kr per år).
Hinner jag med att sköta så många kunder efter min normala arbetstid? Jag vet inte. Vad tror ni?

Min mycket tunna och enkla beskrivning kanske gör det svårt för er att greppa hur jag ser på det hela. Kanske är uppstartskostnaden för låg? Många hemsidebyggare tar upp mot 10 000kr för att bygga en hemsida. Givetvis vill jag hålla den så låg som möjligt för att locka in så många kunder som möjligt för att få igång cashflowet från månadsavgifterna. Samtidigt vill jag givetvis inte lägga priset för lågt så det inte blir värt arbetet.

Vad tror ni?

Är det ekonomiskt genomförbart? Jag har, som ni kanske märkt, ett stort intresse för webdesign. Jag har tidigare drivit hemsidor själv för att faktiskt ha tjänat en bra summa pengar på reklamintäkter…

Starkaste punkterna varför detta ska vara genomförbart;

  1. Denna branschens butikers hemsidor är generellt sett av extremt dålig standard och ägarna är mycket inkompetenta gällande allt inom IT. De flesta drar sin gräns vid sociala medier.
  2. Jag har en kontakt med alla mina kunder sedan flera år tillbaka och har byggt upp tillit hos majoriteten av dem.
  3. Mina priser är 50-80% billigare än andra aktörer.

Ge mig idéer, tankar, åsikter, klagomål, missnöje, guidning och allt annat vad det kan vara! Tänk på att detta skall fungera som extrainkomst vid sidan av mitt arbete…
Retweeta gärna på Twitter!

Kommentera dina tankar nedanför!

Västkustinvesteraren

Västkustinvesteraren är en av Sveriges största finans- och investeringsbloggar och ingår i det finansrelaterade nätverket http://www.finanso.se . Bloggen startades 2016 och har besökts av investeringsintresserade människor över 1.000.000 gånger. Västkustinvesteraren driver tre mindre aktiebolag där vinsterna från dessa investeras på börsen. Givetvis kan du läsa allt om dessa investeringar här på bloggen. Missa aldrig något genom att följa honom på sociala medier och genom att prenumerera på mailutskicket! Disclaimer: Bloggen finansieras genom samarbetslänkar till tjänster som Västkustinvesteraren själv använder och rekommenderar. Du som läsare påverkas ingenting av dessa länkar.

    1

21 Comments

  1. Josefin Adolfsson september 29, 2016

    Jag tycker det låter som en ypperlig idé! Svårt att inte ta på sig för många kunder bara, underhållsdelen kan bli tidskrävande!

    Själv tycker jag kopplingar till soviala medier skall ingå i baspaketet, men jag är yngre, vet inte om alla tänker så.

    Lycka till!

    Svara
    1. västkustinvesteraren september 29, 2016

      Tack för input Josefin!
      Ja, i “dagens samhälle” så är sociala medier så självklart så det kanske borde ingå i ett baspaket… 🙂

      Instämmer med underhållsdelen!

      Mvh VKI

      1. Jocke september 30, 2016

        Men ifall det skall ingå i basutbudet så tycker jag basutbudet bör gå upp en del i pris. Du kanske skall ha båda produkterna ?

  2. Anna september 29, 2016

    Låter spännande! Håller med om sociala medier, nästan ett måste att vara närvarande där idag.
    Priser om ändring kan tex vara per påbörjad timma.

    Svara
  3. Glenn september 30, 2016

    Hej.
    En bra ide som kommer funka, det är den inarbetade kontakten som gör att det kommer funka.

    Jag tycker nog du ska ha med sociala medier i grunden. Samt upplägg av dem (skapa instagram, Facebook) som tilläggstjänst med en kortare utbildning.

    Svara
    1. västkustinvesteraren september 30, 2016

      Tack för input Glenn! 🙂

  4. Philip Börselektrikern september 30, 2016

    Hej!
    När det gäller kostnaden för ändring av hemsidan kanske man skulle kunna dela upp den i kategorier beroende på hur omfattande ändring butiken vill göra. Tex Mindre ändring xxxx kr, större ändring xxxx kr och stor ändring xxxx kr.
    Intressant att läsa och stort lycka till! Drömmer själv om att starta eget en dag, jobbar inom elbranschen men har inte bestämt mig för vilken inrikting än. ?

    Svara
    1. västkustinvesteraren september 30, 2016

      Kul med drömmar, ännu roligare att ge det en chans att förverkliga dom!

      Tack för input, behöver förmodligen ändringspriset rörligt på något sett… 🙂

      Mvh VKI

  5. Olof Johansson september 30, 2016

    Jag arbetar själv på en webbyrå, dock med inriktning på mer verksamhetskritiska system snarare än presentationssajter. Men jag tror jag kan ha lite vettig input då jag kommer från den världen.

    Startavgiften är låg, men om du bara lyckas skapa dina mallar som går snabbt att arbeta med så fort du har innehållet som ska in så kan det vara genomförbart. Precis som du säger så är det en bra tanke att locka in kunderna genom den låga startavgiften. En viktig sak som måste vara solklar innan du tar dig an ett uppdrag: Vem har ansvar för att ta fram text och bilder? Eftersom kunderna kommer vara okunniga kan de mycket väl anta att du ska skriva hela deras innehåll också, men det borde givetvis ligga på deras bord.

    Jag tycker definitivt du borde ha en timtaxa för ändringar på hemsidan. Med tanke på att de kan vara väldigt små (typ text) så kan det vara bra att fakturera per påbörjad halvtimme så kunden inte riskerar att betala för en timme ifall det bara tar 15 minuter. Dock finns det i princip inga ändringar som går så snabbt eftersom du måste hantera något mail, starta dina program, versionshantera ändringarna på rätt sätt (antar jag?) osv, innan du faktiskt kan lägga upp den lilla ändringen. Du förstår säkert.

    En annan grej som kan vara värt att ha i åtanke: Just för att skapa presentationssidor så finns det nu ganska kompetenta tjänster online där “vem som helst” kan pussla ihop en sida. Baserat på dina kunder så tror jag inte deras kunskaper räcker till dock. Men istället för att faktiskt bygga detta själv så kanske du kan dra nytta av någon sådan tjänst? Har inga länkar att ge dig här och nu, men det kanske finns någon tjänst där du kan agera “agent” och lägga upp x antal sidor och betala en viss månadskostnad för alla. I så fall får du allt det grundläggande som mallar och hosting på köpet och behöver bara se till att få betalt så du har en marginal på dina kostnader.

    Rent generellt så kan det absolut vara en lite trevlig sidoinkomst… Kundsegmentet är ju uppenbarligen i behov av det, men de är inte beredda att lägga pengarna som en vanlig byrå vill ha. Så ett lyckat recept blir nog att ha låga kostnader och få allt att fungera så automatiskt det bara kan. Risken ligger definitivt i tiden det tar dig att hantera kunderna och deras önskemål.

    Svara
    1. västkustinvesteraren september 30, 2016

      Hej Olof,
      tack för en mycket matig och kompetent kommentar!

      Den här ska jag definitivt läsa igen om/när det är dags att ta det vidare till nästa nivå….

      Mvh VKI

  6. Dan september 30, 2016

    Hej, vad trevligt det låter. Min far sökte nåt liknande för ett år sen, för sin VVS firma. Men han ansåg att det skulle bli alldeles för dyrt, ditt alternativ hade varit klockrent. När det gäller avgift för ändring av hemsida, du kanske kan ha två alternativ beroende på hur stor ändring kunden vill ha? Liten ändring 395,- och en mer genomgripande 795,- eller så, för att säkra upp timmarna. Tror kunderna uppskattar fast pris framför timpris.

    Sedvanliga högaktningsbetygelser,
    Dan

    Svara
    1. västkustinvesteraren september 30, 2016

      Tak för input Dan!

      Ja, tanken är att priset ska vara lågt satt så kunderna känner att “ja, det kanske äntligen är värt ett facelift…”
      Ja, instämmer med att ändringspriset borde vara rörligt på ett eller annat sätt!

      Mvh VKI

  7. Marcus Lindgren september 30, 2016

    Jag har tidigare byggt billiga sidor till små företag. Problemet om man använder t.ex. wordpress som CMS är att det hela tiden kommer säkerhetsuppdateringar. Äldre damer är inte intresserade att aktivt logga in och göra säkerhetsuppdateringar av wordpress ett par gånger i månaden. Av erfarenhet är de inte heller så duktiga på att hålla sina sidor uppdaterade och även ett enkelt CMS som wordpress är svårt för vissa kunder så du kommer att få support samtal för att fixa de enklaste saker eller reda ut oredan de ställt till med när de har råkat radera något..

    Enklast vore givetvis att erbjuda hårdkodade html sidor som de inte kan sabotera, men då får du problemet att göra alla uppdateringar av text och information.

    Som kund tycker jag ditt erbjudande låter bra, jag skulle dock fundera ett par gånger över det arbete som du kommer att behöva lägga ner på att underhålla och uppdatera dina kunders hemsidor.

    Tänker du hosta sidorna själv? Vad är kostnaden för hårdvara och tid du lägger ner på säkerhet, uppgraderingar m.m.
    Har du extra tid att lägga ner på drift, installation, support m.m. eller måste ni anställa extra personal för att hjälpa till.
    100,000kr extra inkomst om året täcker inte en extra persons lön, så tiden för att sköta allt detta måste komma från befintlig personal.

    Svara
    1. västkustinvesteraren oktober 1, 2016

      Tack för mycket bra reflektioner och ifrågasättande tankar! Värdefullt Marcus! 🙂

      Mvh VKI

  8. Finanstankar september 30, 2016

    Glöm inte att även ha en exit-strategi för den dag du inte vill hålla på med hemsidorna längre så att du inte lämnar kunderna i sticket!

    Svara
    1. västkustinvesteraren oktober 1, 2016

      Bra poäng! Några tankar vidare på den biten ? 🙂

      Mvh VKI

  9. Anfal september 30, 2016

    Tycker att det låter väldigt bra. Priset nere dessutom behöver du inte någon lokal osv. Glöm inte skatta 😉

    Svara
  10. Mats september 30, 2016

    Hej

    Tror att det kan fungera, personliga kontakten är nog det viktigaste för att kunna lyckas i denna bransch. Du tog upp reklamintäkter, kan vara något att tänka på, med reklam på hemsidan = 79kr/månad och du behåller intäkten för reklamen. Utan reklam 99kr/månad. Uppstartskostnaden ligger rätt nog rätt, skulle nog gå på 0-4000 kr, 0kr och “avbetalning” första två åren = tänk mobilabbonemang, kan till och med vara så att du kan få ut upp till 4 000kr. Eller betala direkt = 1 999kr. Sen kan du ju erbjuda uppfräschning av sidan 1 gång/år som ingår i abonnemanget, ny bild ny text etc. Abonnemang uppdatera 4 ggr/år = 99kr/mån,

    Svara
    1. västkustinvesteraren oktober 1, 2016

      Bra idéer Mats!
      Dessa ska skrivas ner för att möjligtvis förverkligas! 🙂

      Mvh VKI

  11. Marcus september 30, 2016

    Vilka produkter sälje ni på webshoppen (du resp dina kunder).

    Svara

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *