LOADING

Type to search

Pandora – Affordable Luxury [DIVIDEND ALL_STARS]

Share

Pandora / Har bolaget funnits i minst 10 år?

Pandora grundades 1982 av en dansk juvelerare och guldsmed, Per Enevoldsen och hans fru Winnie. 1987 flyttade bolaget till större lokaler och fick rekryterat sin första “in-house designer”. Istället för att importera smycken så började Pandora att själva tillverka unika smycken och flyttade produktionen till Thailand.
2000 lanserades Pandoras starkaste produkt, det så kallade “charm bracelet”. Kunden köper ett armband/halsband/länk där de sedan samlar egna berlocker som medför att just deras smycken är unika.
2005 öppnade Pandora en sex våningar hög fabrik i Thailand för att kunna hinna med i den kraftiga expansion och efterfrågan av sina smycken. Under fem år, till 2010, så hann de till och med att öppna hela fyra olika fabriker i samma område. 2008 förvärvade Axcel 60% av Pandora och 2010 genomförde Pandora en börsnotering på NASDAQ OMX Copenhagen.
Pandoras första år på börsen var en katastrof då bolaget inte alls presterade som den haussade folkmassan trodde och aktien kraschade runt 80-90% under 2011. Men har sedan dess repat sig med råge.

pandora-kursutveckling

 

Pandora / Utvalda finansiella siffror stämmer överens med tumreglerna för portföljen?

  • Direktavkastning – Mål på 1,50%: 1,62%
  • Utdelningsår utan sänkning – Mål på 5 år: 5 år av höjda/bibehållda utdelningar
  • Payout ratio – Mål på max 50,00%: 42,07% (2015 års resultat)
  • Utdelningshöjning i snitt senaste 5 åren – mål på minst 10,00%: 21,10%
  • Vinsttillväxt per aktie i snitt senaste 5 åren – mål på minst 10,00%: 21,70%
  • Antal år i rad med vinst på sista raden – mål på minst 10 år: Visat vinst sedan de börsnoterades 2010. Hittar inte information om hur det gått innan dess.

vinst per aktie pandora

Utdelningstillväxt Pandora - Utdelningshistorik Pandora

pandora-prognoser-tillvaxt

Pandora / Förstår du i stora slag vad bolaget gör och hur bolaget tjänar pengar?

Bolaget har 17 800st anställda, varav 12 000 st arbetar på fabrikerna m.m. i Thailand. Produkterna säljs i 100 länder genom cirka 8900 st återförsäljare. Deras concept stores växer kraftigt och detta betyder givetvis bättre marginaler och bättre exponering för brandet PANDORA. Intäkterna från concept stores ökade med 39% under Q2 2016 och står nu för 63% av totala omsättningen.
Affärsmodellen med deras charm bracelet är en spännande produktsuccé där själva berlockerna är prissatta till oftast 349-799 SEK. Armbandet är som ett slags samlingssmycke där du samlar på dig valfria berlocker (charms) för att bygga ett unikt armband. Uppskattningsvis rymmer ett armband upp till 15-20 st berlocker (om kunden vill), det betyder berlocker för cirka 8000-1200kr. Dock tror jag det vanligare är att man nöjer sig vid 5-6 berlocker på ett armband. Däremot kan kunden tröttna på sina “charms” och byta dessa efter hand. Givetvis är detta en stark moderisk där Pandoras starkast säljande produkt kan gå “out of fashion” om ett par år, vad händer då med bolaget? Givetvis har de ett brett produktsortiment som inte är låst till sina charm bracelet, men berlockerna (charms) står för en mycket stor del av försäljningen och är bolagets signum. Bilden nedanför visar resultatet för Q 2016.

pandora-charm-bracelet

 

Pandora / Marknadsledande  – har bolaget starka konkurrensfördelar?

Bolaget är numera ett av smyckesvärldens ledande varumärken. Givetvis finns det varumärken som exempelvis Tiffanys & Co som är exklusivare och har ett starkare brand, men Pandora är förmodligen starkast i sitt segment. Pandoras produkter är tillräckligt billiga för att gemene man skall ha råd att köpa, men inte så pass billigt att det inte ses som fina exklusiva produkter.
Under Q2 2016 öppnade bolaget  hela 68st concept stores och målet är att totalt öppna 300st concept stores under 2016.

pandora-marknadsledandepandora-utveckling-av-produkter

Utvecklingen av produkter och dess detaljer är givetvis en stor skillnad jämfört med för 16 år sedan…

 

Pandora / Mina tankar om bolaget och att investera 

Jag tycker att bolaget ser fantastiskt trevligt ut. Jag har en fetisch för bolag som visar många år av stigande staplar i de flesta olika nyckeltal. Just nu ser det ut som att bolaget kan få en plats i Privata aktieportföljen. Kursen är ner cirka 20,00% på några månader då Pandoras Q2-rapport var något sämre än förväntat. Givetvis finns det anledning till varför kursen dyker så pass mycket, men jag försöker se på det som ett “bra läge” att eventuellt ta ett första steg in i aktien. Vad tror ni, äger ni Pandora eller har tillväxten börjat att sakta in “för gott”?


Detta inlägg är en del av min serie “DIVIDEND ALL-STARS” där jag presenterar olika bolag med stark anknytning till aktieutdelningar. Pandora har ingen hög direktavkastning eller allt för lång historik av utdelningar, men de har en mycket fin utdelningstillväxt och har en låg pay out ratio. Alltså finns det plats att öka utdelningarna… Läs mer inlägg i serien DIVIDEND ALL-STARS!

Källor:

Avanza
Pandora Q2 2016 rapport
Börsdata
Pandora Official

OBS! Detta är ingen köprekommendation. Inlägget är endast till för att inspirera er att möjligtvis titta mer på bolaget själva och därav göra en egen analys!

Pandora – video om hur skapandet av ett charm bracelet går till

Tags::
Västkustinvesteraren

Västkustinvesteraren är en av Sveriges största finans- och investeringsbloggar och ingår i det finansrelaterade nätverket http://www.finanso.se . Bloggen startades 2016 och har besökts av investeringsintresserade människor över 1.000.000 gånger. Västkustinvesteraren driver tre mindre aktiebolag där vinsterna från dessa investeras på börsen. Givetvis kan du läsa allt om dessa investeringar här på bloggen. Missa aldrig något genom att följa honom på sociala medier och genom att prenumerera på mailutskicket! Disclaimer: Bloggen finansieras genom samarbetslänkar till tjänster som Västkustinvesteraren själv använder och rekommenderar. Du som läsare påverkas ingenting av dessa länkar.

    1

You Might also Like

4 Comments

  1. RationalityQuest september 24, 2016

    Du bör kolla på dividend och uppköp tillsammans. Blir kring 5% per år (något mer senaste tiden).

    Overall är det ju ett jättecase med 9-10 % tillväxt i nya butiker. 3-5% långsiktig like for like, samt 5% yield. Total owners return på 17-20% till LTM P/E på 18-19.

    Caset är att de växer branded i en unbranded market med fullt integrerad supply chain, och tar mkt marknadsandel från “Boströms UR&Guld” koncept. Största risken är “fad” på deras största produkter charms & bracelets.

    Svara
    1. västkustinvesteraren september 25, 2016

      Tack för mycket bra input RationalityQuest!
      Jag antar att du äger Pandora i portföljen?

      Mvh VKI

  2. Fuckyoufonden september 28, 2016

    Intressant case. Känns ju verkligen inte som ett “buy and forget”-bolag. Känns som att dom inte har några moats vilket kan vara lite risky. Hur ser du på risken mot valutan i och med investering i både Pandora och Novo Nordisk. Danska kronan har ju rallyat ganska bra sen 2008.

    http://fuckyoufonden.blogspot.com

    Svara

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *