Tourn International fortsätter att växa kraftigt!

tourn international

Tourn International rapporterade i dagarna intäkterna för augusti 2017 (Länk till pressmeddelandet) och dessa landade på 3,8 miljoner SEK jämfört med 0,9 miljoner SEK året innan.

Bolagets VD Robin Stenman skriver bland annat följande i pressmeddelandet:
“Hösten har dragit igång över vår förväntan och vår räckvidd samt intäkter utanför Sveriges gränser har börjat ta fart ordentligt, främst på Youtube. Vi ser att intäkterna från andra länder även ökar i september och kommer arbeta för att öka dessa ytterligare under kvartal fyra.
Vi kan redan nu se att kvartal fyra kommer vara ett mycket bra kvartal och ser idag inget som kan hindra kvartal fyra från att bli bolagets bästa kvartal historiskt.”

Senaste tiden har även flera Premiumkampanjer (samarbeten med större profiler) varit starkt där bl.a. Kenza har ett stort samarbete med Puma och Bianca Ingrosso har lanserat en egen kollektion tillsammans med Guldfynd.

tourn international
Bild lånad från Guldfynd

Jag har tidigare skrivit om att jag tvekar på Tourn Internationals kampanjutbud och att de mest ser ut att vara företag och produkter som inte den största massan är intresserad av på sin blogg. Jag testade själv för ett tag sedan att lägga upp en kampanj genom ena bolaget och fick över natten 20st anmälningar från bloggare som ville skriva om våra produkter. Det hade varit ännu fler om inte antalet var låst till 20st tills man nekar/accepterar ett par samarbeten.

Det märktes tydligt att Tourns “kampanjmarknadsplats” i allra högsta grad lever med influencers som vill skriva om och marknadsföra bolag så länge det kommer upp någonting vettigt. Jag tror hårt på att kommer bara ett par roliga bolag till marknadsplatsen så kommer det att “explodera”. Tänk om influencerna får chansen att skriva om inredning, mode och hälsokost istället för dörrar, personaluthyrning “mysiga braskaminer”…

Kvalitén på bloggarna som anmälde sig var mycket varierande och de krävde mellan 500-4000kr för att skriva ett blogginlägg om våra produkter. Tourn International tar i sin tur 25%(!) av summan i en såkallad matchningsavgift från influencern. Exempel hämtat från Tourns FAQ:
“Avgiften är på 25% av det belopp som företaget vill betala dig. Om du exempelvis deltar i en kampanj där du får betalt per blogginlägg, och företaget vill betala 100 kr, så går 25 kr av dessa 100 kr till Tourn för att vi hjälpt dig att hitta samarbetet med företaget. Du får då 75 kr till ditt konto på Tourn.”

Tourn International stödjer även utbetalning till privatpersoner vilket gör att de mindre influencerna inte behöver driva ett bolag för de relativt låga intäkterna. Bolaget tar en avgift på 6% av alla utbetalningar “för att täcka administrationskostnader” som de kallar det på hemsidan.

Jag har nämnt det tidigare, men en stor negativ sida är att Tourn International fortfarande bara betalar ut till privatpersoner. Jag som t.ex. driver ett bolag kan alltså inte fakturera för eventuella samarbeten utan måste skatta ut pengar och få det som en lön från Tourn. Stor uppsida om detta justeras!

Jag är fortsatt lång i bolaget och tror framförallt stenhårt på den underliggande marknaden. Det gör att jag måste ha koll på bolagets utveckling och marknadsdelar jämfört mot Tourn International står för i skrivande stund för 13,6% av Företagets Tillväxtportfölj. Hög risk. Glöm inte att göra din egen analys!




Läs mer om det spännande tillväxtbolaget Tourn International hos Avanza!

Disclaimer: Jag äger aktier i Tourn International och inlägget innehåller samarbetslänkar till Avanza

One Comment

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *