Jag har idag tagit ett beslut att sälja av sista posten i Pandora i Företagets Tillvxtportfölj. Innehavet blev en dålig affär där resultatet landade på -7,65%. Jag äger fortfarande Pandora i Privata aktieportföljen och har inga planer på att sälja där just nu. Anledningen till försäljningen var för att använda kapitalet till nya innehavet Tourn International i Tillväxtportföljen.

Tourn International

Tourn International är ett svenskt bolag som är noterat på Aktietorget. Tourn driver ett annonseringsnätverk som kopplar ihop reklamköpare med social influencers. Med social influencers menas bloggare, instagramprofiler  och andra profiler som påverkar sina läsare. Eftersom jag som bloggare har över 4000 st följare på Twitter och 10 ggr fler sidvisningar än det varje månad så räknas jag in som i kategorin (dom som en mycket liten spelare...).
Tourn Internationals värde ligger främst i plattformen som hittas på www.tourn.se. Just nu har tjänsten över 160 000 sociala influencers kopplade till sig. Siten är i stora delar en automatiskt driven plattform och medför därför en mycket bra skalbarhet. Tourn International driver även adProton ett annonseringsnätverk med inriktning appar som levererar annonslösningar och publiceringsmöjligheter för apputvecklare.

Varför växer marknadsföring genom social influencers så kraftigt?
De senaste åren har företag lagt ohyggligt stora summor för att visas på välbesökta siter genom deras bannerreklam. Tar vi t.ex. Aftonbladet som exempel så annonserar betalar du stora summor pengar för att exponeras mot en mycket bred publik och chansen att din målgrupp ser din annons är relativt liten. Det betyder att du betalar mycket pengar för egentligen dålig effekt. 

Genom att istället annonsera via bloggare och andra social influencers når du en målgrupp som följer profilen av en anledning. Säg att du säljer inredning genom en webshop och har möjligheten att annonsera genom ett sponsrat inlägg på en av Sveriges största inredningsbloggar, www.trendenser.se. Givetvis får du en betydligt kraftigare effekt när det kommer till resultat då alla läsare är där för att hitta inspiration till just inredning!
(Fun fact; Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt, fru till Niklas Ramstedt, @ramlars77)

Hur fungerar samarbeten mellan företag (annonsörer) och Tourn.se?

Bolaget erbjuder i nuläget 5st tjänster till bolag som söker annonsplatser:

  1. Instagramplattformen
    Genom sin plattform kan Tourn spåra prestationsbaserad annonsering genom instagram-profilen. Eftersom det aldrig går att länka från ett instagraminlägg så krävs det att Social Influencern länkar på sin profilsida. Härifrån kan kampanjen bl.a. se ut som så att du endast betalar per klick till din site från instagramprofilen.
  2. Bloggplattformen
    Jag har själv redan registrerat ett konto både som annonsör och social influncer för att se hur plattformen känns smidig. Allt verkar vara så gott som automatiserat och kräver mycket lite administration. Som annonsör så lägger jag upp en "Kampanj" där jag beskriver allt jag vill ska finnas med i det sponsrade inlägget. Jag kan sätta pris eller låta bloggaren återkomma med pris. Det går även att välja ytterligare ett par parametrar, t.ex. antal läsare.
  3. Turn Content Discovery (TCD)
    Tourn Content Discovery, hjälper utgivare att engagera besökare och tjäna pengar på innehåll.
  4. Premium
    Tjänsten för större influensers och bolag med lite större annonseringsbudget. Här kopplas större varumärken ihop med populära influencers för att skapa t.ex. brandamassadörer.
  5. COOPY
    Tourn International äger 52,38 % av bolaget Coopy som bildades under 2017 tillsammans med New Equity Ventures. Affärsidén är att administrera och automatisera e-handelssystem. Bolaget räknar med att nå break even under fjärde kvartalet 2017.

Tourn International - halvårsrapport 2017

VDn Robin Stenman är storägare genom sina 27,72% av bolaget. Se listan av största ägare här! 

Tourn släppte 24/7-2017 sin halvårsrapport och redovisar en omsättningsökning på 252% i Q2 jämfört med året innan. Omsättningen landade på 11,6 mkr (3,3) och rörelseresultatet slutade på -0,4 mkr (0,5mkr). Vinst per aktie blev -0,05 kr (-0,08 kr).

"Första halvåret av 2017 är nu förbi och vi är nöjda med både resultatet och det vi åstadkommit. Intäkterna är cirka fyra gånger mer i jämförelse med föregående år, något som vi kommer försöka hålla eller öka under nästa halvår. Vi har flera delar i vår plattform som börjat generera bygsamma intäkter men som vi tror kommer ta fart under andra halvåret." kommenterar vd:n Robin Stenman i rapporten.

Första halvåret av 2017 

Totala intäkter uppgick till 20 851 (5 234) TSEK
Rörelseresultat, EBITDA uppgick till 237 (-720) TSEK
Rörelseresultat efter avskrivningar, EBIT uppgick till 17 (-911) TSEK
Periodens resultat uppgick till 112 (-924) TSEK
Resultat per aktie uppgick till 0,02 (-0,14)

Bolaget omsatte 2016 15 mkr under helåret. Räknar vi på att fyrdubblingen, eller ännu mer,  som Robin Stenman nämner så skulle det innebära en omsättning på cirka 60 mkr. Vidare nämner man följande i halvårsrapporten:

"Intäkterna landade på 20,8 MSEK för första halvåret 2017. Intäkterna i jämförelse med samma period föregående år, då intäkterna landade på 5,2 MSEK, är vi nöjda med förbättringen. Resultatet landade på 112 TSEK och anledning till det blygsamma resultatet, med tanke på intäktsförbättringen, är återinvesteringar i plattformen för att vi ska kunna fortsätta växa och öka intäkterna ytterligare."

En mycket spännande, och optimistisk, analys finns skriven av Gekko_jr på Redeye - länk!

Tourn International - Risker och slutsats

Inträdesbarriärerna är relativt låga. Konkurrenter finns trots att marknaden än så länge är mycket omogen. Min personliga största rädsla ligger i att de stora bolagen/tjänsterna själva skapar plattformar för annonsering genom social influensers. Vad hindrar Instagram att skapa en fulländad plattform som alla profiler kan koppla upp sig mot genom endast ett par klick?
En stor fördel för Tourn är att de redan idag har en utvecklad automatiserad plattform (skalbarhet!) och 160 000 kopplade influencers. Som vi vet vid detta laget så går utveckligen otroligt snabbt inom techbranschen och det är omöjligt att säga vad som kommer att fungera redan nästa år. Vad skulle ett PM från Facebook innebära för Tourn Internationals aktiekurs? 

För att citera Gekko_jr i sin analys: 
"Tourn är ett bolag med hög strukturell tillväxt, höga bruttomarginaler, god kostnadskontroll och hög andel återkommande intäkter."
Enligt analysen så handlas bolaget på ett estimerat p/e på 12-13 för 2017 och 4-5 för 2018. Observera att mycket av analysen är antaganden och egna tolkningar.

Jag har länge intresserat mig av social marknadsföring genom influencers och är glad att jag har hittat ett bolag som gör att jag kan få en exponering mot "branschen". Min första post är liten, ca 2,6% av Företagets Tillväxtportfölj, men jag ämnar att öka inom den närmsta tiden.

Inlägget innehåller samarbetslänkar

Samarbetsänkar & Investeringstips:
Pepins.se - Investera i onoterade tillväxtbolag!
Tessin.se - Investera i fastigheter!
Lendify.se - Bygg din bankverksamhet genom att låna ut pengar till andra!
Aktieinspiration.se - Aktietips & temalistor!
Aktiefeed.se - Alla aktiebloggar samlade på en plats!
Investmentbolag.net - Alla investmentbolag samlade på en plats!
Ad
Disclaimer: Tänk på att alltid göra din egen analys innan du investerar dina surt förvärvade pengar någonstans. Historisk avkastning och resultat är ingen garanti för att framtiden ska resultera i den samma. Jag får aldrig betalt för att skriva någonting på bloggen. Alla tankar och åsikter är 100% mina egna. Däremot använder jag ibland affiliatelänkar på siten och får därför i vissa fall ersättning om ni registrerar ett konto via mina länkar. Tycker du inte att jag gör ett bra jobb med bloggen och inte borde få någon ersättning? Då kan du enkelt låta bli att använda dig av länkarna och istället googla fram det du vill läsa mer av. Lycka till och avkastning på er!

3 Comments

  1. Pingback: Tourn International – nytt innehav i Tillväxtportföljen! - AKTIEFEED

  2. Thomas Johansson Reply

    Borde inte den beskrivna förändringen i portföljen synas längst ner?

    • västkustinvesteraren Reply

      Tack för påminnelsen Thomas! Det ska justeras direkt!

      Ha en go dag 🙂

      Mvh VKI

Write A Comment